Ciclul de viață al afacerii: 5 etape de dezvoltare

Înțelegem cum o afacere este ca un organism viu și de ce "hrăniți" propria afacere cu investiții, chiar dacă a crescut deja.

Orice companie trece prin anumite etape ale dezvoltării afacerii în timpul existenței sale. Atât într-o cafenea de familie, într-un magazin online de îmbrăcăminte, cât și la o fabrică de țevi de oțel, există procese și probleme similare pe care economiștii le compară cu existența unui organism viu. Aceste etape alcătuiesc întregul ciclu de viață al afacerii.

O astfel de comparație este posibilă și pentru că în fiecare etapă o afacere, ca un organism viu, trebuie "hrănită" cu investiții, astfel încât să trăiască și să se dezvolte.

Principalul lucru este modul în care o afacere diferă de o ființă vie: moartea nu este deloc necesară în scenariul său. Și este important ca un antreprenor să înțeleagă în ce stadiu de dezvoltare se află compania sa pentru a ști cum să o dezvolte în continuare.
1.Etapa de fundație

Începi o afacere. Aceasta înseamnă că ați evaluat deja viabilitatea ideii, ați luat în considerare toate riscurile, ați calculat ce cheltuieli vă așteaptă la început și ați scris un plan financiar.

La etapa de fundație, înregistrați un antreprenor individual sau LLC, recrutați o echipă și căutați primii clienți. În acest moment, proiectul are nevoie de finanțare. Puteți găsi sursele sale în moduri diferite-totul va depinde de tipul de afacere și de ideea dvs. despre modul în care ar trebui să se dezvolte afacerea.

Cum de a atrage bani?

Va trebui să colectați cel puțin o parte din capitalul inițial: economisiți bani sau, de exemplu, vindeți Imobiliare. Dacă nu există suficiente economii personale pentru a începe, puteți găsi finanțare în următoarele moduri:

1. Solicitați sprijin guvernamental
Dacă aveți o afacere semnificativă pentru regiune, atunci puteți solicita asistență financiară (și nu numai) din partea statului pentru programe speciale de sprijin pentru afaceri.
2. Colectarea sumei necesare cu ajutorul "finanțării colective" de la începutul proiectului poate funcționa dacă aveți un proiect creativ sau un produs neobișnuit — produceți ceva pe care doriți să îl comandați imediat.
3. Găsiți un investitor de risc
Un investitor de risc poate fi atras de o pornire legată de tehnologie în etapa de fundație. De obicei, acesta este un specialist în tehnologie care își investește resursele în startup-uri cu creștere rapidă, sperând la un profit mare. Resursele nu sunt doar bani, ci și cunoștințe. Un investitor poate propune o strategie de dezvoltare, poate căuta și instrui specialiști, poate găsi contactele potrivite — pentru a obține rezultate mai rapide și pentru a-și recupera investițiile financiare.
Când începeți o afacere cu un investitor de risc, merită să investiți cel puțin 50%, altfel este probabil ca partenerul dvs. să influențeze prea mult procesele, sperând să obțineți mai mult profit.
4. Pentru a închiria echipamente sau proprietăți
Dacă o afacere are nevoie de o mașină, echipamente mari sau spații, atunci o puteți închiria: închiriați proprietatea, dar cu posibilitatea de a o cumpăra complet. Taxa de leasing nu va atinge prea mult bugetul și, în același timp, veți avea echipamente care, cel mai probabil, vor plăti taxele pentru acesta. Pentru o vreme plătiți pentru proprietatea în leasing, dar funcționează pentru dvs. și face în mod constant un profit.

2.Etapa de a merge la zero

În această etapă, puteți returna banii cheltuiți pentru deschiderea cazului. Afacerea are un profit minim și, cu ajutorul acesteia, este posibilă menținerea cifrei de afaceri: există suficienți bani din vânzarea de bunuri pentru a cumpăra loturi noi. Dar este posibil să nu existe suficiente fonduri pentru îmbunătățiri care să vă permită să obțineți mai mult profit: nu puteți angaja noi angajați sau nu puteți cumpăra mai multe bunuri. Deci, afacerea are încă nevoie de finanțare.

Cum de a atrage bani?

1. Luați un microloan la MFO
Termenii microcreditelor pentru afaceri sunt foarte diferiți de cei pentru creditele de consum — rata anuală a acestora este mult mai mică (de la 20%). În plus, în fiecare regiune există ifm de finanțare antreprenorială care acordă împrumuturi oamenilor de afaceri la o rată redusă — de la 8-9% pe an. Cum să obțineți un împrumut micro pentru dezvoltarea afacerii dvs., citiți articolul nostru.
2. Organizați strângerea de fonduri cu ajutorul crowdfunding-ului
În această etapă, puteți solicita și "finanțare colectivă", mai ales dacă produceți bunuri — o platformă de crowdfunding poate deveni o piață suplimentară de vânzări.

3.Etapa de creștere

Afacerea crește profiturile și numărul de clienți: puteți distribui datorii, dacă există, angajați noi angajați, creșteți volumele de producție. Investiții suplimentare ar trebui cheltuite pentru îmbunătățirea serviciului și rezolvarea problemelor care împiedică dezvoltarea. Să presupunem că serviciul dvs. de curierat nu are nevoie de două mașini, ci de cinci. Sau site-ul unui magazin online ar trebui reproiectat serios.

De asemenea, în această etapă, există o mare probabilitate de a întâmpina lacune în numerar: când ați câștigat deja bani, dar nu îi aveți încă la îndemână și nu îi puteți pune în circulație sau cheltui.

Cum de a atrage bani?

1. Conectarea factorului la schema de plată
Dacă sunteți angajat în tranzacționare, acum primiți mai mulți clienți, ceea ce înseamnă că trebuie să cumpărați și să vindeți mai mult. Multe companii vând bunuri și servicii cu plată amânată: au primit sau au vândut bunurile astăzi, iar banii pentru aceasta vor fi transferați doar într-o lună sau două. Pentru a evita un decalaj de numerar, puteți conecta factori în relația dintre cumpărător și vânzător. O companie sau o bancă specială plătește vânzătorului bunurile în momentul livrării, iar cumpărătorul are o întârziere: plătește bunurile mai târziu și deja la factor.
2. Pentru a închiria echipamente sau proprietăți
Și în această etapă, nu este necesar să cumpărați echipamente suplimentare, transport sau imobiliare — puteți închiria necesarul și îl puteți cumpăra mai târziu, când echipamentul vă va permite să câștigați mai mult.
3. Ia un împrumut
Pentru o afacere în creștere care există de câțiva ani, este mai probabil ca un împrumut sau un împrumut să fie aprobat. Puteți obține condiții preferențiale sau puteți obține asistență de garanție pentru un împrumut de la bănci și IFM care funcționează în cadrul programelor de sprijin de stat.
4. Vinde o parte din afacere
În acest fel veți primi nu numai bani pentru dezvoltarea ulterioară, ci și un partener de afaceri. Pentru a evita posibilele conflicte și pentru a nu deveni victima unui coleg lipsit de scrupule, abordați cu atenție alegerea: asigurați-vă că remediați legal vânzarea afacerii, întocmiți un contract care să precizeze clar ce drepturi au partenerii și care este rolul lor în proiect.
5. Atragerea co-investitorilor
Afacerea dvs. are deja succes, ceea ce înseamnă că există mai multe șanse ca investitorii să fie interesați de aceasta. Le puteți căuta printre colegi și cunoscuți, pe platforme de crowdfunding și forumuri din industrie.

4.Stadiul maturității

În acest stadiu, afacerea încetează să crească intens și devine rezistentă la circumstanțele externe. Problemele din economie (de exemplu, creșterea prețurilor la materiile prime) sau forța majoră nu ar trebui să fie o condamnare la moarte pentru companie - în acest caz ar trebui să existe o pernă de siguranță financiară care să vă permită să supraviețuiți crizei și să găsiți o cale de ieșire din situație.

Deși există mai puține riscuri, nu merită să lăsăm totul să-și urmeze cursul. Dacă păstrați situația sub control, puteți rămâne în acest stadiu mult timp. Dar este posibil să dezvoltăm afacerea în continuare și să o extindem. De exemplu, extindeți geografia și volumul vânzărilor sau creșteți numărul de puncte de vânzare din regiunea dvs. Acest lucru va necesita nu numai eforturi, ci și Finanțe.

Cum de a atrage bani?

Pentru a scala o afacere, profitul singur poate să nu fie suficient. Puteți atrage bani suplimentari folosind metode care vă sunt deja familiare. Acestea ar trebui alese pe baza specificului afacerii. Dacă aveți o companie de transport sau o companie de taxi și aveți nevoie de mai multe mașini, leasingul este potrivit. Dacă aveți un salon de înfrumusețare și doriți să lansați o campanie publicitară pentru a atrage noi clienți, puteți lua un microloan la MFO. Aveți nevoie de un nou punct — gândiți-vă, poate că un împrumut vă va potrivi.

1. Ia un împrumut folosind crowdinvesting
Crowdinvesting este o modalitate de a obține împrumuturi pe site-uri speciale de Internet. În această etapă a activității, situațiile financiare ale companiei nu vor provoca, cel mai probabil, îndoieli în rândul potențialilor investitori și va fi posibil să se ia un împrumut destul de repede.
2. Ia un împrumut
Pentru o întreprindere matură, un împrumut este o modalitate complet sigură de a atrage bani, dacă, desigur, înțelegeți perfect ce vor merge. În același timp, maturitatea companiei nu vă privează deloc de posibilitatea de a primi beneficii.
3. Emite titluri de valoare
Persoanele juridice aflate la scadență pot emite acțiuni și obligațiuni pentru a atrage bani suplimentari.

Promovarea este un fel de" vânzare " a micro-acțiunilor companiei: acționarul vă oferă bani și, în schimb, primește un procent din profitul posibil. În plus, voturile acționarilor vor trebui luate în considerare la luarea deciziilor privind dezvoltarea companiei.

O obligațiune este o obligație a datoriei în baza căreia, la figurat vorbind, împrumutați bani de la cumpărător și vă angajați să vă întoarceți mai mult după un timp.

5.Stadiul declinului

Profiturile scad, costurile cresc, clienții se pierd — acestea sunt semne ale unei etape de declin. Este posibil ca, chiar dacă aveți clienți noi, profitul net să nu crească: banii vor merge pentru a plăti costurile.

Dar stadiul declinului nu prezintă neapărat închiderea afacerii. În acest stadiu, compania poate fi încă salvată.

Cum de a atrage bani?

În acest stadiu, nu vă grăbiți să închideți problema prin simpla turnare a banilor în structura existentă. În primul rând, identificați problemele: poate că în prezent cheltuiți bani ineficient și bugetele dvs. trebuie pur și simplu redistribuite.

Configurați procesele interne, încercați să aduceți ceva nou afacerii. Acestea pot fi decizii manageriale-de exemplu, introducerea unui nou sistem de motivare a angajaților sau implementarea unui program care să le optimizeze munca. De asemenea, puteți încerca inovații strategice: începeți să vindeți un produs pe care concurenții nu îl au sau dezvoltați o aplicație mobilă convenabilă cu care puteți ajunge la noi clienți. Pentru a face acest lucru, puteți atrage bani în moduri care vă sunt deja cunoscute — de exemplu, luați un împrumut sau un împrumut, găsiți co-investitori.

Cinci etape nu este un scenariu obligatoriu

Nu este necesar ca afacerea ta să treacă prin toate aceste cinci etape și ca etapele să se succedă strict în ordinea descrisă. Unele companii intră în stadiul de declin imediat după deschidere, altele lucrează ani de zile, trecând de la stadiul de maturitate la stadiul de expansiune - totul este individual și depinde de deciziile pe care le iei.