Cumpărături online sigure

Cumpărăturile Online sunt mai rapide și mai convenabile decât călătoriile tradiționale de cumpărături. Dar există și mai multe riscuri: șansa de a întâlni infractorii cibernetici este de câteva ori mai mare decât tâlharii adevărați. Împărtășim sfaturi despre cum să faceți achizițiile online cât mai sigure posibil.

Cel mai adesea, tranzacțiile frauduloase cu carduri bancare apar pe Internet. Și în fiecare an pierderile financiare ale oamenilor cresc. De exemplu, în 2020, fraudatorii au furat de 1,5 ori mai mulți bani din carduri decât în 2019.

Unde se ascunde pericolul?

Riscul apare în timpul achizițiilor pe site-uri web și în aplicații, utilizarea portofelelor electronice, mobile și Internet banking.

Principala armă a infractorilor cibernetici este phishingul. Cu alte cuvinte, pescuitul datelor confidențiale: parole, detalii despre card sau cont pentru a fura bani de pe un card sau dintr-un portofel online.

Hoții joacă pe psihologie: trimit SMS - uri, e-mailuri și mesaje de chat cu o cerere, de exemplu, pentru a "confirma contul" sau "restabili accesul la contul bancar."

Mesajele conțin un link către un site special de phishing — un site dublu al unei bănci, agenții guvernamentale sau alte organizații. Dacă nu ați observat înlocuirea, atunci după ce ați introdus datele de conectare, parola de internet banking sau detaliile cardului, veți transfera imediat bani fraudatorilor.

Cum să vă protejați de phishing și alte tipuri de fraudă cibernetică?

1. Utilizați numai dispozitive personale
Faceți achiziții, conectați-vă la serviciile bancare online sau mobile banking numai de pe computerul personal, tabletă și smartphone. Asigurați-vă că le puneți o parolă.

2. Protejați-vă de viruși
Asigurați-vă că instalați un antivirus pe toate dispozitivele dvs., inclusiv pe cele mobile, și actualizați-le în mod regulat. Un pachet antivirus bun include întotdeauna protecție împotriva programelor de phishing și virus.

3. Alegeți site-uri sigure
  •  Nu urmați niciodată link-uri de la e-mailuri și SMS-uri de la expeditori necunoscuți. Chiar dacă mesajul a venit de la o persoană sau organizație pe care o cunoașteți, nu vă grăbiți să le deschideți. Este posibil ca escrocii să aibă acces la conturile lor și doresc să obțină acces și la datele dvs.
  •  Introduceți manual adresa de internet a băncii sau chiar mai bine - Salvați adresele băncilor, agențiilor guvernamentale și altor organizații în marcaje.
  •  Verificați întotdeauna bara de adrese a browserului. Uneori puteți ajunge la un site de phishing atunci când treceți de la o pagină a unui portal pe care îl cunoașteți la altul.
  •  Faceți achiziții numai pe site-uri care oferă o conexiune sigură. Adresa unei astfel de resurse începe cu https://. Există o pictogramă sub forma unei blocări închise în bara de adrese.
  •  Chiar mai bine-verificați certificatul de securitate al site-ului. Pentru a face acest lucru, faceți clic pe pictograma de blocare și selectați "Vizualizați certificatele" în fereastra care se deschide. Asigurați-vă că certificatul este eliberat site-ului pe care vă aflați, iar perioada de valabilitate a acestuia nu a expirat încă.
  •  Alegeți magazine și servicii online cunoscute. Studiați recenzii despre ele de la alți utilizatori. Cel mai bine este să te uiți la recenzii pe mai multe site-uri independente. Un vânzător conștiincios oferă întotdeauna informații complete despre el însuși: numărul de telefon, adresa și alte detalii de contact.

4. Utilizați un sistem de plată securizat
Când accesați pagina de plată, căutați logo-urile MasterCard SecureCode, Visa Secure și Mir acceptă programe. Aceste programe, folosind tehnologia 3D-Secure, vă protejează în plus în timp ce faceți cumpărături online.

Dacă magazinul online acceptă această tehnologie, după introducerea detaliilor cardului, acesta vă va redirecționa către pagina de internet securizată a băncii. Pentru a confirma achiziția, banca va trimite un SMS cu o parolă unică la numărul de telefon mobil conectat la card sau cont. Nu spuneți nimănui acest cod-introduceți-l într-un câmp special de pe pagina de plată.

5. Obțineți un card separat pentru achizițiile online
Dacă faceți adesea achiziții sau plătiți pentru servicii pe Internet, cum ar fi comunicarea telefonică sau amenzi, este mai sigur să utilizați un card separat pentru aceasta. Depuneți numai suma pe care o veți cheltui și stabiliți o limită a numărului de operațiuni pe zi. Unele bănci vă permit să creați carduri virtuale care sunt valabile doar pentru o achiziție online.

6. Nu partajați informații personale cu nimeni
Cel mai adesea, nu băncile, sistemele de plată sau magazinele online sunt de vină pentru furtul de fonduri din cont, ci utilizatorii creduli înșiși.

Escrocii știu o mulțime de trucuri pentru a se îngrămădi cu tine. Și sarcina dvs. nu este să cădeți pentru aceste trucuri. Nu spuneți niciodată persoanelor din afară detaliile cardului, datele personale și codurile SMS.

Nu spuneți nimănui codul PIN și Codul de autentificare al cardului (CVV2/CVC2 / PPK2) sunt ultimele trei cifre de pe verso. Chiar și angajații băncii nu au dreptul să solicite aceste date de la dvs. Dacă cineva încearcă să le afle, asigurați — vă-este un fraudator.

Aceleași reguli trebuie respectate atunci când utilizați un portofel de Internet: nu spuneți nimănui numele de utilizator și parola contului dvs.

7. Activați notificările prin SMS despre tranzacțiile cu cardul
În acest caz, veți afla imediat despre plata pe care nu ați făcut-o și veți putea reacționa rapid: blocați cardul și protestați operațiunea.

Ce ar trebui să fac dacă banii au fost furați până la urmă?

  •  Blocați cardul
Dacă banii au fost debitați de pe card fără știrea dvs., sunați la bancă și blocați cardul.

Același lucru trebuie făcut dacă v-ați pierdut cardul sau chiar bănuiți că datele sale au devenit cunoscute celor din afară.

  • Protest împotriva operațiunii
În aceeași zi în care ați primit o notificare a unei tranzacții ilegale (maxim – a doua zi), contactați sucursala băncii. Solicitați o declarație de cont și scrieți o declarație de dezacord cu operațiunea care nu a fost efectuată. Păstrați o copie a cererii cu nota băncii că a fost acceptată.

Dacă banca dovedește că ați încălcat regulile de utilizare a cardului, atunci nu veți putea returna banii. De exemplu, când tu însuți i-ai spus cuiva detaliile cardului tău, Numărul de verificare de pe partea din spate sau codul PIN.

Dar această lege nu va ajuta în caz de probleme cu un portofel electronic, carduri preplătite depersonalizate și alte mijloace de plată nepersonalizate.

  •  Contactați poliția
Investigarea infracțiunilor pe Internet este gestionată de Biroul de măsuri tehnice speciale (BSTM) al Ministerului Afacerilor Interne al Rusiei. Depuneți o cerere la instituția teritorială a BSTM. Puteți scrie pur și simplu o declarație Departamentului de poliție de la locul de reședință. Cu cât o faci mai repede, cu atât ai mai multe șanse să găsești infractorii și să primești banii înapoi.